Rhône wijnen - It's like magic!

                                                                                                               



It's like magic.

Al een paar weken zit ik vaak te denken aan Rhône wijnen. Deze wijnstreek herinner ik me als een gebied met veel diversiteit en hierom tijdens mijn wijnstudie in Zuid-Afrika gewoonweg niet in mijn hoofd kreeg. De wijnstreek met druiven rassen leren is net topografie, match het wijngebied met de juiste druiven en je kent ze. Ik vindt het zelf niet raar dat dit een lastige klus was omdat het wijngebied het een na grootste wijngebied van Frankrijk is met 77000 hectare en wel 23 druifsoorten heeft. De wijnstreek staat bekend om blends en ik moest er dan ook niet raar van staan te kijken dat er 10 verschillend druifrassen werden gebruikt in één wijn...ja dat lees je goed! Het is dus gigantisch en rijkt van noord naar zuid rondom Vienne en Avignon. En dat maakt deze wijnstreek dan ook weer zo interessant!

Tijdens mijn wijn studie in Zuid Afrika kwam ik er achter dat ik een klik heb met de syrah wijn (let op in het Rhône gebied of Frankrijk schrijf je het niet uit als Shiraz).
Deze wijn kon ik namelijk altijd onderscheiden en tijdens een van mijn lessen kwam ik er achter waarom. Het was de peper en peterselie! Een karakter eigenschap die de Syrah wijn sterk heeft. Ik ging nog net niet uit mijn dak, maar dit was toch drie druppels water de geur van mijn favoriete groentensoep van mijn oma! De momenten dat ik denk - hierom, om dit mensen hou ik van wijn, it's like magic!

Het Rhône gebied is een gebied wat bekend staat om diversiteit. De reden is dat het uit een noorderlijk en zuiderlijk stuk bestaat. Het klimaat is in het noorden matiger dan in het zuiden. Grondsoort in het noorden zijn voornamelijk van graniet en in het zuiden klei en zand. Grondsoort kan veel doen met de mineralen van de wijn. Het Rhône gebied staat bekend om de 'Mistral' wind. Een stevige wind waardoor de wijnen kunnen gedijen in deze streek. De wind die koelt de druiven letterlijk en figuurlijk af. Om te zorgen dat de wijnstokken hier op een gunstige manier gebruik van maken, worden de druivenstokken op een andere manier verbouwd en zijn het vaak net gordijnen, wat de druif soort weer meer schaduw geeft en wat wind binnen de struiken aanzienlijk verminderd.
Dit ook om te zorgen dat druiven afkoelen en aan de struik blijven hangen.

Zoals al eerder vermeld, worden er in het Rhône gebied 23 druifsoorten gebruikt en worden er voornamelijk blends gemaakt. 90% van de druifsoorten is rood en 10% wit. In het noorden van de Rhône domineert de Syrah en in het zuiden is de Cinsault. Dit zijn allemaal rode druifsoorten, de witte druifsoorten zijn er voor de blends of de versterkte dessert wijnen. De Viognier is een bekende druifsoort die veel gebruikt wordt om de rode wijn iets ronder en zachter te maken. Het een druif soort wat veel fruit zoals abrikoos en perzik op de palate heeft. Ik kan hem ook zeker aanraden om is een keer te kopen met alleen een Viognier druif, de geur....echt fantastisch! In het Rhône gebied worden ook de dessert wijnen gemaakt zoals de Muscat à Petit grains (ook wel kleine rozijnen genoemd). 

Deze wijnen worden niet veel verkocht, maar vraag er is om als je bij een wijnwinkel bent en laat je verrassen door deze wijnen. Vraag vooral om de Syrah uit het noorden, ik ben benieuwd of je het zelfde ruikt? En het net zo verrassend vindt!?



Reacties

Populaire posts